تاریخچه تولید و استفاده از پیچ و مهره

پیچ و مهره از سالیان دور تا به امروز یکی از مهم ترین اختراعات بشر محسوب می شود که کاربردهای بسیار فراوانی در اکثر وسایل روزمره ما دارد. اما آیا درباره تاریخچه تولید پیچ و مهره تاکنون چیزی شنیده اید؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه تولید پیچ و مهره و همچنین مواردی که در گذشته از این وسیله استفاده می شد آشنا سازیم.


پیچ و مهره از دیرباز تاکنون نقش اساسی در زندگی انسان ها داشته است که تولید این وسیله سبب سهولت زندگی با ساخت انواع وسایل شده است. این وسیله به ظاهر ساده که ممکن است خیلی افراد به سادگی از آن بگذرند جز پر مصرف ترین وسایل در زندگی هر شخصی می باشد. از ساخت صندلی و میز تا استفاده از پیچ و مهره در صنایع خودروسازی و یا سایر صنایع از پیچ و مهره استفاده زیادی می شود. اما تاریخچه تولید پیچ و مهره از کجا آغاز شده است؟


تاریخچه تولید پیچ و مهره

به گواه تاریخ نویسان تولید پیچ و مهره به سالیان بسیار قدیم برمی گردد. با توجه به نظریات این افراد پیچ و مهره برای اولین با توسط یونانیان باستان اختراع شد اما با پیچ و مهره امروزی تفاوت های بسیاری داشت. بعضی دیگر از مورخان نظریه دیگری مبنی بر تولید پیچ و مهره دارند و می گویند که اولین بار این وسیله در دوره هلنی ها اختراع گردیده است.


در نظریات امروزی که تحقیقات بسیاری بر روی آن صورت گرفته است نشان می دهد که اولین بار اختراع پیچ و مهره به وسیله مخترعی به نام ارشمیدس که اهل کشور یونان بوده است ساخته شده است. همانطور که گفته شد تولید پیچ و مهره در آن دوره تفاوت بسیار زیادی با پیچ و مهره های امروزی دارد.


ارشمیدس در آن زمان دستگاهی که به نوعی همانند پمپ امروزی برای جا به جا کردن آب بوده است اختراع نمود که بسیار مشابه با پیچ های امروزی می باشد و بدین صورت است که مخترع اصلی پیچ و مهره را این فرد می نامند. اما اولین با فردی به نام "آرشیتاس" که ریاضی دانی اهل کشور یونان بود برای اولین بار وسیله ای برای محکم کردن دو یا چند وسیله در کنار هم اختراع نمود که کاربرد پیچ و مهره امروزی را دارد.


پیچ ها در روزگاری که استفاده از فلزات مقدور نبود از جنس چوب ساخته می شد و کاربرد هایی نظیر گرفته روغن از دانه ها و یا استفاده از آن ها در کارخانه های شراب سازی و ... بود. در اروپا قبل از ورود به قرن پانزدهم بر اساس مطالعات صورت گرفته از پیچ و مهره فلزی استفاده شده است. علاوه بر این نمونه هایی از پیچ هایی که به صورت چرخشی هستند در قرون وسطی یافت شده است. اما به جز پیچ وسایلی نظیر مهره ، انواع چفت و بست ها و یا زبانه ها و سایر وسایل کمکی جهت اتصال با شکل ها مختلفی پیش از استفاده از پیچ های چرخشی مورد استفاده قرار می گرفتند.


اولین پیشرفت ها در تولید و استفاده انبوه از پیچ و مهره در دهه 1760 و 1770 رخ داد. پیچ و مهره در آن زمان بیش از پیش در صنایع چوبی مورد استفاده قرار گرفت تا کاربرد دو چندانی نسبت به گذشته داشته باشند. علاوه بر این استفاده از پیچ و مهره فلزی در کنار صنایع چوبی در این دوره در صنایع ماشین آلات صنعتی مورد توجه و استفاده زیادی قرار گرفت. نقطه عطف تولید پیچ و مهره در تیراژ زیاد درست در همین دوره آغاز گردید.

تاریخچه تولید پیچ و مهره


تولید پیچ و مهره در سال 1760 به وسیله برادران وایت که اهل انگلستان بودند با تاسیس کارخانه ای به همین منظور شروع به کار کرد اما طولی نکشید که کارخانه تاسیس شده آن ها با شکست رو به رو گردید و در حدود 20 سال بعد و در سال 1780 فردی مجددا کسب و کار این برادران را رونق بخشید و با در اختیار گرفتن کارخانه ، با تعداد 30 کارگر چیزی در حدود 16000 پیچ در روز را تولید کرد که در آن زمان این میزان تولید پیچ و مهره کم نظیر بود.


پیش از آن که کارخانه تولید پیچ و مهره برادران رایت مجددا مسیر رو به رشد خود را طی نماید در سال 1777 فردی به نام "جسی رامزدن" اهل کشور انگلستان که حرفه ی آن ساخت ابزار بود دستگاهی برای تولید پیچ و مهره اختراع کرد که به وسیله آن مشکل بریدن فلزات جهت تولید پیچ و مهره را حل نمود و به عنوان اولین فرد تولید کننده دستگاه تراشکاری فلزات شناخته شد. البه برخی تاریخ نویسان نیز بر این معتقد هستند که "بس سان" فرانسوی العصل برای نخستین بار در سال 1568 میلادی ماشین تولید پیچ و مهره را اختراع نمود.


تاریخچه روند تولید انواع مدل های پیچ و مهره

با افزایش تولید پیچ و مهره مهم ترین مسئله ای که بسیاری افراد با آن مواجه بودند انواع مدل های آن ها و کاربرد پیچ و مهره در مکان های مختلف بود. این موضوع پس از تولید انبوه پیچ و مهره به یک موضوع مهم در مخترعین مبدل شد به طوری که یکسان سازی فرم انواع پیچ و مهره همزمان با تولید انبوه آغاز گردید.


در قرن نوزدهم کار بر روی یکسان سازی فرم پیچ و مهره بر مراحل نهایی خود رسید. این اتفاق همزمان با تولید انبوه پیچ و مهره که به واسطه آن قیمت پیچ و مهره کاهش یافت آغاز گردید. پیچ های پیچ گوشتی خور که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و یا پیچ شش گوش ( تولید شده در سال 1911 میلادی) و پیچ سر مربعی جز مهم ترین و پر استفاده ترین پیچ های تولید شده در آن زمان بودند. این پیچ ها با ارتقا دستگاه های تراشکاری در قرن نوزدهم به تولید انبوه می رسیدند و متقاضیان زیادی داشتند.


پیچ آلن برای اولین بار در سال میلادی1908 توسط مخترعی به نام "رابرتسون" که اصالت کانادایی داشت اختراع گردید. همچنین پیچ چهار سو که جز پر مصرف ترین پیچ ها در دنیای امروزی محسوب می شود در سال 1930 به وسیله مخترعی به نام "هنری فلیپ" ساخته و به تولید انبوه رسید. اما یکسان سازی و قوانین ISO و DIN که به استاندارد های تولید پیچ و مهره معروف هستند یکی از مهم ترین فرآیند هایی بود که در تولید پیچ و مهره در سال های 1919 و 1940 میلادی صورت گرفت.


در کشور آلمان در سال 1919 برای اولین بار قوانین استاندارد جهت یکسان سازی تولید پیچ ومهره به وجود آمد که به DIN معروف می باشد.سالیانی بعد و در سال 1940 استانداردی به نام ISO برای تولید پیچ و مهره معرفی و تعریف گردید که این استاندارد در سال 1948 توسط کشورهای انگلستان ، آمریکا و کانادا تکمیل گردید.