پرکاربردترین پیچ ها در صنایع

پیچ ها (Screws) و بولت ها (Bolts) هر دو از اتصال دهنده هایی هستند که برای اتصال و ثابت نگه داشتن دو قطعه در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ ها و بولت ها هر دو اتصال دهنده های رزوه دار خارجی هستند.طبق نظر برخی همه بولت ها به نوعی پیچ نیز هستند اما همه پیچ ها بولت نیستند. بدنه پیچ ها و بولت ها دارای رزوه بوده و این اتصال دهنده ها اغلب از فولاد و آهن ساخته می شوند. همچنین دارای استاندارد متفاوت و کاربرد های مختلف می باشند. انکر بولت ، استاد بولت ، پیچ اتاقی و... از جمله مهم ترین پیچ ها در صنایع مختلف می باشند. پیچ ها و بولت ها از پر کاربردترین اجزای تشکیل دهنده صنایع مختلف مانند: ماشین آلات، ساختمان سازی، چوب، تولید قطعات آهنی و غیره می باشد.


پیچ

پیچ ها با داشتن نوک رزوه ای ریز قادر به سوراخ کردن مواد مختلف بوده و برای محکم کاری مورد استفاده قرار می گیرند. سوراخ مقابل پیچ ها یا رزوه دار بوده یا پیچ ها باعث رزوه دار کردن آنها می شوند، که این کار باعث اتصال دو سطح به یکدیگر و ثابت نگه داشتن آنها می شود. پیچ ها بر اساس شکل درایو (driving)، شکل سر آنها (head shape) و عملکردشان طبقه بندی می شوند.جهت خرید پیچ مورد نظر خود اعم از انکر بولت ، استاد بولت ، پیچ HV ، پیچ آلن و سایر پیچ و مهره ها می توانید در قسمت محصولات سایت مدل های گوناگون آن را مشاهده نمایید. پیچ ها در مدل ها و انواع مختلفی برای کاربرد های گوناگون ساخته می شود. به طور مثال انکر بولت در مدل های مختلف از جمله انکر بولت سقفی به منظور مهار قطعات آویزان شده استفاده می شود.


بولت

بولت ها همانطور که گفته شد از موادی مانند فولاد، آهن، انواع فلزات و همچنین چوب و پلاستیک ساخته می شوند. بولت ها نیز بر اساس فرم سر و همچنین کاربرد آنها طبقه بندی می شوند. برخی بولت ها به دلیل شکلی که دارند نیز شناخته می شوند، مانند پیچ و مهره های یو شکل U و پیچ و مهره های J.


پر کاربردترین پیچ ها در صنایع عبارتند از:

پیچ های کفسازی Decking screws

پیچ های کفسازی از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربن دار ساخته شده اند. و برای اتصال تخته های چوبی یا کامپوزیت به فلز یا چوب به کار برده می شوند. این پیچ ها در عرض ها و طول های مختلف ساخته می شوند. برای ساخت اسکله، کفه های چوبی و غیره چون محیط مرطوب می باشد نمی توان از پیچ های چوبی یا سایر پیچ ها استفاده کرد، زیرا به سرعت فرسوده می شوند به همین دلیل از پیچ های کفسازی استفاده می شود. این پیچ ها طوری ساخته شده اند که در برابر فرسودگی وخوردگی مقاوم می باشند. چنانچه قصد خرید پیچ های کفسازی را دارید می توانید در بخش ارتباط با ما جهت مشاوره با کارشناسان سپنتا پیچ در ارتباط باشید.


مزایای استفاده از پیچ های کفسازی:

• برای اتصال تخته های چوبی یا نمای کامپوزیت کشتی استفاده می شوند که باعث می شود برای صنعت کشتی سازی ایده آل باشند.

• برای ساخت حصار خارجی استفاده می شود.

• برای محکم کردن صندلی های چوبی و ساختارهای ساده عرشه به کار برده می شوند.

• عدم نیاز به سوراخ قبل از حفاری

کاربرد پیچ و مهره در صنعت


پیچ های کفه ای یا پهن Pan-head screws

پیچ های پهن دارای سرهای صاف با کناره های گرد می باشند و معمولاً برای مصارف فلزی استفاده می شوند. این پیچ ها مانند پیچ های بیضوی شکل هستند، با این تفاوت که پیچ های بیضوی دارای سر گرد می باشند، در حالی که سر پیچ های پهن صاف است. قیمت پیچ های کفه ای یا پهن ارزان بوده به همین دلیل قسمت عمده ای از بازار را در دست دارند.


پیچ شش گوش Hex cap screws

پیچ های شش گوش جز پر کاربرد ترین پیچ ها در صنعت می باشند بنابراین خرید پیچ شش گوش به دلیل کاربرد آن ممکن است بیشتر از سایر پیچ ها باشد. این پیچ ها، پیچ هایی با اندازه بزرگ و سر شش ضلعی می باشند و از آنها برای اتصال چوب یا فلز استفاده می شود. پیچ های شش گوش از رزوه های فولادی ریز تشکیل شده است که آنها را برای پروژه های ساختمانی یا سازه های بزرگ، ماشن آلات و... مناسب می کند. پیچ های شش گوش دارای قابلیت تحمل گشتاور بالایی میباشد و علاوه بر این هزینه پیچ شش گوش پایین می باشد. انواع مختلفی از پیچ شش گوش وجود دارد که دو نوع پر استفاده آن عبارتند از پیچ شش گوش واشر دار و پیچ شش گوش تمام دنده


پیچ های کالسکه ای Carriage bolts

کاربرد اصلی پیچ و مهره های کاسکه ای در نجاری ها برای اتصال قطعات فلز به چوب یا چوب به چوب می باشد. سر گنبدی شکل پیچ و مهره ها از شل یا باز شدن آنها در اثر ضربه جلوگیری می کند. سر بزرگ پیچ و مهره های کالسکه ای از کشیده شدن آنها از به داخل چوب جلوگیری می کند.


علاوه بر این که برای مصارف نجاری به کار برده می شوند، پیچ و مهره های کالسکه ای به دلیل داشتن رزوه برای مصارف فلزی نیز مناسب هستند. با توجه به سازگاری پیچ و مهره های کالسکه با آداپتورهای مته، نصب آنها در فلز بسیار دشوار است.


پیچ و مهره های بشکه یا لگ Lag screws or bolts

پیچ های لگ به طور معمول از یک سر شش ضلعی تشکیل شده و نیرو یا گشتاور بسیار بالایی را تحمل می کنند. این پیچ ها به دو صورت پیچ Screw و بولت Bolt تولید می شوند. و در عرشه کشتی و دیواره های جانبی چوبی به کار برده می شوند.


پیچ و مهره های بشکه بسیار محکم و با دوام هستند. و هسته آنها از فولاد با کربن بالا و روکش گالوانیزه روی ساخته شده اند. روکش روی گالوانیزه از آنها در برابر فرسودگی و خوردگی محافظت می کند. علاوه بر این رطوبت و هوا نمی توانند به پیچ های لگ نفوذ کنند، در نتیجه در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم می باشند.


پیچ های چوبی Wood Screws

پیچ های چوبی از شافت رزوه ای تشکیل شده اند و دارای شنک Shank می باشد (قسمت بدون رزوه بدنه). از این پیچ ها برای اتصال چوب به چوب استفاده می شود. این پیچ ها دارای شکل های سر مختلف می باشند. اما متداول ترین نوع سر در پیچ چوبی نوع مسطح یا Flat است. پیچ MDF یکی از پیچ هایی است که جهت اتصالات چوب MDF مورد استفاده قرار می گیرد.


مزایای استفاده از پیچ های چوبی:

• نوع سر گرد آنها برای اتصال مواد نازک به چوب مناسب می باشد.

• پیچ های سر تخت برای محکم کردن لولاها بسیار مفید می باشند.

• پیچ های چوبی غالباً از فولاد ضدزنگ یا برنج ساخته می شوند تا دوام بیشتری داشته باشند.


پیچ سوکتی یا آلن Socket or Allen screws

پیچ آلن نیز یکی از پر کاربردترین پیچ ها در صنعت است. پیچ آلن در سر خود دارای فرورفتگی می باشد. در برابر نیرو یا گشتاور های بالا مقاوم می باشد که باعث می شود هزینه تولید آن افزایش یابد. پیچ آلن نیز یکی از پر کاربردترین پیچ ها در روزمره و صنایع می باشد.


استاد بولت

از مهم ترین و پر استفاده ترین پیچ ها در صنایع در کنار پیچ انکر بولت ،  استاد بولت می باشد.بنابراین خرید استاد بولت به عنوان یکی از پر کاربردترین پیچ ها در صنایع دارای اهمیت بسزایی می باشد.طراحی خاص این پیچ سبب شده است قطعات بتوانند با بیشترین نیرو به یکدیگر متصل گردند. تفاوت اصلی این نوع پیچ ها رزوه کاری در سرتاسر بدنه آن می باشد که می توان مهره را در دو سمت این پیچ قرار داد.مهم ترین کاربرد های پیچ استاد بولت در صنایعی است که می بایست مواد سیال با فشار زیاد را با استفاده از مسیر تعیین شده انتقال داد.صنایع و پالایشگاه های نفتی جهت ساخت چنین مسیرهایی از اتصالاتی نظیر استاد بولت استفاده می کنند.علاوه بر این در صنایع شیر آلات نیز می توان از این پیچ ها استفاده کرد.

خرید استاد بولت


ویژگی های استاد بولت عبارتند است از:

· رزوه کاری در تمامی طول پیچ

· گام های برابر و یکسان رزوه ها

· دارای دو استاندارد ASTM A193 و ASME B16.5

· قابلیت تولید با پوشش هایی نظیر الکتروزینک ، الکترو کامیوم ، فسفات ، آلومینیوم ، گالوانیزه گرم و...

· ساختار بدون کلگی یا گل پیچ

· و...


پرکاربرد ترین پیچ های استاد بولت که در صنایع کاربرد فراوانی دارند عبارتند از: استاد بولت تمام رزوه ، استاد بولت Tap End ، استاد بولت Double end ، استاد بولت Double end with reduced shank ، استاد بولت Welded و استاد بولت های مخصوص انجام اتصال برای فلنج ها


جی بولت J-bolts

جی بولت ها J شکل بوده و اغلب در مصارف ساختمانی مانند اتصال دیوارها به پایه های سنگی یا بتونی استفاده می شوند. انتهای خمیده یا قلاب شکل جی بولت ها به عنوان اتصال دهنده در داخل بتن قرار می گیرد. و ناحیه دارای رزوه در بیرون از بتن برای اتصال قطعات قرار می گیرد.


یو بولت

یو بولت ها پیچ و مهره های صنعتی هستند که دارای دو بازوی رزوه ای بوده و به شکل U می باشند. این پیچ و مهره ها از فولاد ساده ی کربن دار یا فولاد آلیاژی ساخته می شوند. یو بولت ها برای پروژه های صنعتی و ساختمانی استفاده می شوند و معمولا در محیط های مرطوب به کار برده می شوند. نوعی از یوبولت نیز انکر بولت می باشد که دارای کاربرد های مختلفی از ساختمان سازی تا آویزان کردن وسایل و قطعات می باشد.


همانطور که از نام پیچ یو بولت U-Bolt مشخص است ، شکل ظاهری این پیچ مانند حرف U می باشد.در دو سمت پیچ یو بولت رزوه کاری وجود دارد که می توان مهره را از دو سمت آن بست.تولید و ساخت این پیچ ها بدین شکل است که ابتدا عملیات رزوه کاری در دو سمت میله فولادی انجام شده سپس با استفاده از دستگاه خم به شکل U در خواهد آمد.این میله از جنس فولاد گالوانیزه می باشد که مناسب برای استفاده در محیط های مرطوب بوده و به دلیل وجود گالوانیزه دچار خوردگی نخواهد شد. البته این پیچ را می توان با استفاده از مواد دیگر همچون فلوروپلیمیر یا ترموپلاستیک پوشش داد.از پیچ یو بولت و انکر بولت به منظور ایجاد اتصالات خمیده جهت محکم کردن قطعات به یکدیگر استفاده می شود. خرید پیچ یو بول برای صنایعی که نیاز به لوله کشی زیادی در آن ها است بیشتر به چشم می خورد و عمدتا در چنین مواردی از این نوع پیچ استفاده بیشتری می شود.


استاد بولت ، انکر بولت ، یو بولت ، پیچ اتاقی ، پیچ آلن ، پیچ 88 ، پیچ HV و... از جمله مهم ترین و پر فروش ترین پیچ ها و همچنین مهره تخت نیز از مهم ترین مهره های مورد استفاده می باشد که اگر قصد خرید پیچ و مهره را داشته باشید می توانید تمامی این موارد مورد نیاز خود را در انواع مختلف برای صنایع مورد نظر خود خریداری نمایید. جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید پیچ و مهره با کارشناسان شرکت سپنا پیچ در ارتباط باشید. شما می توانید قیمت پیچ و مهره مورد نظر خود را در قسمت محصولات مشاهده نمایید.