اهمیت استفاده از پیچ و مهره در صنایع نفت و گاز

صنعت نفت و گاز یکی از مهم ترین صنایع در کشورهایی که دارای منابع نفتی هستند محسوب می شود و این موضوع سبب می شود ساخت نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی در اولویت چنین کشورهایی قرار گیرد. با توجه به این که کشور ایران یکی از کشورهایی است که از این نعمت خدادای برخوردار است ، ساخت چنین نیروگاه هایی از اهمیت بالایی برخوردار است.


اما استفاده از پیچ و مهره نفت و گاز از جمله اساسی ترین ملزومات برای ساخت نیروگاه ها می باشد که تولید آن می بایست در اولویت قرار گیرد. شرکت سپنتا پیچ به عنوان یکی از مهم ترین شرکت ها در زمینه تولید پیچ و مهره صنایع نفت و گاز محسوب می شود که انجام این کار را با بالاترین استاندارد ها محقق می سازد.


موارد استفاده از پیچ و مهره در صنایع نفت و گاز

مهم ترین ارتباطی که پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز دارد ساخت ادوات صنعتی جهت انتقال اصولی و صحیح نفت و گاز و انجام پالایش آن ها می باشد. بنابراین می توان گفت تمامی ادوات به کار رفته در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی نیازمند پیچ و مهره می باشند. ساخت چنین ادواتی عملا بدون پیچ و مهره امکان پذیر نبوده و عدم وجود پیچ و مهره نفت و گاز منجر به نبود چنین صنایعی می شود. در کشور ایران با توجه به وجود تعداد زیادی از پالایشگاه و نیاز به ساخت پالایشگاه های جدید ، پیچ و مهره های مخصوص این صنایع می بایست با کیفیت بالا و استاندارد های خاصی ساخته شوند.


یکی از نکاتی که برای استفاده از پیچ و مهره در صنایع نفت و گاز می بایست در نظر گرفت ، مقاومت پیچ و مهره در برابر حرارت زیاد می باشد. استاد بولت با استاندارد ATSM A193 یکی از مقاوم ترین پیچ ها در برابر حرارت های بسیار بالا می باشد.به طور کلی دما و فشار در چنین صنایعی بسیار زیاد بوده و می بایست از پیچ و مهره هایی با مقاومت بالا نسبت به این دو فاکتور استفاده نمود.

خرید پیچ و مهره نفت و گاز


انواع پیچ و مهره صنایع نفت و گاز

پیچ و مهره های مختلفی جهت ساخت چنین صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استادبولت

• یوبولت

• آی بولت

• انکربولت

• پیچ شش گوش

• انواع مهره و واشر

• و...


کاربرد استاد بولت در صنایع نفت و گاز

یکی از مهم ترین پیچ های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز ، استاد بولت می باشد.مهم ترین کاربرد استاد بولت در صنایع نفت و گاز به منظور اتصالات فلنج ها و بستن مخازن می باشد. این پیچ همراه با مهره شش گوش مورد استفاده قرار می گیرد و برای مکان هایی کاربرد دارد که نیاز به بستن و محکم کردن از دو طرف می باشد.به طور کلی استاد بولت در بسیاری از صنایع از جمله صنایع خودروسازی ، ساختمان سازی ، اتصالات سیمانی و... کاربرد داشته و جز پیچ و مهره های پر استفاده می باشد. به منظور ایجاد لوله کشی های وسیع و در ابعاد بزرگ (لوله کشی آب ، نفت و گاز و...) از استاد بولت استفاده می شود.متداول ترین مدل مورد استفاده از استاد بولت در صنایع نفت گاز دارای استاندارد ASTM A193 می باشد که به وسیله فولاد ضد زنگ به همراه سایر آلیاژ ها قابل تولید می باشد.این پیچ مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت (تا 420 درجه سانتی گراد) دارد.


کاربرد یو بولت در صنایع نفت و گاز

یکی دیگر از پر کاربرد ترین پیچ ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یو بولت می باشد. یو بولت ها همانند شکل حرف U می باشند و عموما از جنس استنلس استیل تولید می شوند.برای اتصال لوله های به یکدیگر در صنایع پتروشیمی و صنایع دیگری که نیاز به اتصال لوله ها به یکدیگر می باشد ،از این نوع پیچ استفاده می شود و سبب افزایش استحکام و فیکس شده لوله ها به یکدیگر خواهد شد.


ساخت پیچ و مهره استاندارد

با توجه به اهمیت چنین صنایعی که در صورت بی توجهی ممکن است عواقب جبران ناپذیری اتفاق بیافتد ، ساخت پیچ و مهره نفت و گاز نیازمند دقت زیادی می باشد. یکی از مسائلی که در هنگام ساخت چنین پیچ و مهره هایی می بایست در نظر گرفت اطمینان از طول عمر بالای پیچ و مهره ها می باشد. همچنین عملکرد صحیح و اصولی آن ها نکته دیگری است که بایستی در کنترل کیفیت محصول مورد ارزیابی های دقیق قرار گیرد.


تست و آزمایش های لازم پیچ و مهره بعد از تولید

ساخت قطعات بر اساس نوع کنار هم قرار گرفتن صحیح آن ها تنها با انجام تست های دقیق حاصل می شود. بنابراین کلیه مراحل ساخت پیچ و مهره نفت و گاز می بایست به طور دقیق انجام شود تا از هر نظر از بالاترین استاندارد ها برخوردار باشند. قیمت پیچ و مهره نفت و گاز با توجه به وسعت پروژه شاید رقم ناچیزی باشد اما در صورت عدم استفاده از پیچ و مهره استاندارد و با قیمت های پایین امکان آسیب و صدمات جبران ناپذیری وجود خواهد داشت.


با توجه به این که وجود هر عیب و مشکلی در قطعات به کار رفته در ادوات چنین صنایعی منجر به تعطیلی خط تولید و متوقف شدن تولید نفت و گاز و به بار آمدن هزینه های زیاد به دلیل ایجاد چنین صدمه ای می شود ، انجام تست های دوره ای بر روی کلیه ادوات و قطعات آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در هنگام خرید پیچ و مهره می بایست کارشناسان درباره استاندارد های آن ها و بررسی های مورد نیاز بیشترین میزان توجه را انجام دهند.


در هنگام خرید پیچ و مهره نفت و گاز دریافت برگه آزمایش های مورد نیاز جهت تست محصول خریداری شده توسط کارشناسان و همچنین خرید از شرکت های نام آشنا یکی از مسائلی است که می بایست به آن دقت گردد. انجام تست های مورد نیاز و ارائه برگه آزمایش به مشتری یکی از وظایف اصلی شرکت های تولید کننده پیچ و مهره می باشد.

پیچ و مهره نفت و گاز


نکات مهم مرتبط با کیفیت پیچ و مهره

✔ جهت استفاده از پیچ های بلندی همچون استاد بولت نیازمند دقت بالا در حمل و جابجایی آن ها می باشد تا از هرگونه ایجاد ضربه به آن ها جلوگیری به عمل آید. در صورت ایجاد چنین اتفاقی با توجه به حساسیتی که این پیچ ها دارند ، امکان عدم بسته شدن آن ها و ایجاد خم در پایه آن ها وجود دارد.

✔ انجام کلیه مراحل تایید نهایی در هنگام خرید پیچ و مهره برای دکل های نفتی با استفاده از اشعه ایکس

✔ انجام کلیه تست های فیزیکی و شیمیایی بر روی پیچ و مهره ها جهت ارزیابی استاندارد های لازم به دلیل استفاده از آن ها در پروژه های عظیم و نیاز به تحمل وزن های بسیار بالا و شرایط آب و هوایی مختلف

✔ در صورت استفاده از پیچ و مهره در آب و هوای گرم همچون جنوب کشور به دلیل وجود آب گرم در چنین مناطقی نیاز است پیچ و مهره ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

✔ جهت بالا بردن کیفیت پیچ و مهره نفت و گاز که در عمق آب ها مورد استفاده قرار می گیرد ، می توان از روکش های مخصوصی به نام PTF استفاده کرد. این روکش عموما با رنگ سبز تیره مشخص می شود و استفاده از آن طول عمر پیچ و مهره را افزایش می دهد.


در پایان شما می توانید جهت خرید پیچ و مهره نفت و گاز ، انواع استاد بولت ، انکر بولت ، یو بولت و... با بالاترین استاندارد ها و کیفیت روز دنیا با کارشناسان شرکت سپنتا پیچ در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.